Kaukasusmythologie over Bron van Leven (mystiek als realiteitsbeleving.)

Inleiding

Het basisboek achter de persoonlijke navertellingen door mezelf van mystieke commentaren voorzien op deze website heet John Calarusso, Nart sagas from the Caucasus (Princeton University Press).
De auteur die de legendes optekende en/of vertaalde is linguist. In de voetnoten vergelijkt hij de kaukasusverhalen met mythologie van andere volkeren. Mythologie wordt meestal begrepen als verhalen over (al dan niet ingebeelde) goden en bovennatuurlijke wezens. Als mysticus begrijp ik dat totaal anders. Het is me altijd opgevallen dat de keltische mythologie die over "de goden" of de Tuhata de Danaan" vertelt,
telt tegelijk de geschiedschrijving (deels in symbolen) is van de prehistorische stammen die dolmens oprichtten. Het gaat dus eerder over mensen die "goddelijke" of vreemde eigenschappen hebben. Wat betreft de kaukasusmythologie, begrijp ik figuren zoals Setanya, Warzameg, Psatina,Sawsrusquo net zo goed als mensen, maar dan met bijzondere eigenschappen van mystiek begaafd. De verhalen kunnen deels realistisch, deels in symbolen de wetmatigheden van hun mystiek vertellen. Ik ben zelf mysticus en reeds zevenentwintig jaar bewust met die materie bezig. Wat betreft de narden of narts waarover het boek gaat, gaat het om natuurmystiek van mensen die de mystiek van levende materie, afhankelijk van de aarde en aan de aarde ontleend, beoefenen. De figuren Warzameg, Setanya, Sawsrusquo (meestal), Psatina, zijn typisch zulke narden. De gebeurtenissen over hen verteld kunnen doorgaans in het gewone concrete dagdagelijkse leven plaatsvinden, als manifestaties van hun mystiek van de aarde. Maar wat doe je dan met verhalen over Sawsrusquo die niet gewoon als mens een vos schiet, maar plots een reusachtig iemand blijkt, een ijzeren vent van tientallen meters met gouden knieschijven die reuzen bevecht? Om dat te begrijpen, moet je weten (cfr. heelalvisie) dat een mysticus van de natuur stofwolken miniscule materie uitstoot en de avonturen van deze stofwolken in trances bewust volgt. De sawsrusquo als goedaardige reus, is volgens mijn aanvoelen en verstaan een stofuitstoot van een koninklijk mysticus zoals in de mensenwereld Warzameg was. Reuzen zijn stofwolkuitstoten van verwaande mensen die absolute zwartheid en macht nastreven. In zijn lichaam (levert concrete menswereldverhalen op), beleeft een mysticus de materiewetten van een wereld zoals wij kennen (aarde, sterrenstelsels), in zijn uitstoot beleeft hij de wetmatigheden van "geestmaterie" of van zwarte gaten, hier als uitstoot beleefd. M.a.w. de verhalen over hen die ik narden noem, vertellen mystieke beleving van aardemystici met lichaamsmaterie (lichaam) en geestmaterie (stofuitstoot met materie van zwarte gaten
overeenkomend). Als je mijn heelalvisie dieper begrijpt, heb je door dat alles wat levende materie is in feite zelf een uitstoot is van dode materie die onvernielbaar is.(Heelalvisie). Weliswaar met kubanmateries en buitenheelalmaterie gemengd, is levende materie in het heelal niet onvernielbaar. Dode materie die nooit leven doet ontstaan (meeste sterren en planeten) is bij einde heelal stofwolk getransformeerd, maar gaat volgend heelal (opnieuw anders getransformeerd ) verder voor 100 %. Levende materie die ik ook illusoire materie noem, wordt bij einde heelal voor 51 % vernield en kan pas voor 49 % verder.(trances). Dan kan je begrijpen dat de aarde zelf en gelijkaardige planeten die leven doen ontstaan, zelf iets illusoirs en dus agressief heeft (illusie is geloof in absolute macht en dus in concrete manifestatie vernielzucht). De wetenschap geeft toe dat het leven op aarde niet alleen van de aarde afkomstig is, maar zonder werking van zowel zon als maan niet zou kunnen ontstaan en gedijen. Zodat je kan stellen dat zowel aarde, zon als maan agressie dragen en aan alles wat leeft opleggen. In dat beval is de mystiek van de narden in de Kaukasus zeer kwetsbaar, want of ze nu realist willen leven of niet, aarde, zon en maan maken hen na verloop van tijd agressief en vernielzuchtig, terwijl je van mystici verwacht dat ze kampioenen tegen agressie zijn en tevreden zijn agressie van anderen en zichzelf te overleven en blijven overleven. Wie of wat temt dan de foute kanten van aarde, zon en maan ? De dode materies van het universum die uitzuiveren en transformeren, nooit elimineren op zichzelf en onsterfelijk of onvernielbaar zijn en in de mensenwereld, een speciaal soort mystici, in de mensenwereld (homo sapiens) de mammouthrijders of Mimith van de Kaukasus die overal uitzwierven op aarde. Over deze mystieke traditie gaat dit artikel "Bron van Leven" (wordt ook op video opgenomen in twee maal 5 minuten). In genoemd boek van Calarusso, zijn de Mimith de figuren Kmish, Pataraz (Bataraz), Kmishuquo Pataraz en ook de drie broeders en zuster (namen niet genoemd) in saga 90.


P.S: Als Sawsrusquo meestal een uitstoot is van een koninklijke nard en goedaardig, maar beperkt in tijd, dan zijn figuren zoals Khozorpes,Gunda en Narjykaw stofuitstoten van door illusie bedreigde narden die elkaar uitschakelen, terwijl de levende personen blijven leven na het doorprikken van hun geloof in macht dat ze als geloof hadden, maar niet in daden omzetten. (verhalen over doorprikken van illusies zonder de concreetvernieling of metafysische dood, krijgen als levende personen).


Renaat De Jonghe, mysticus en wetenschapsfilosoof. Licenciaat toegepaste theologie
met een dissertatie over precies litteratuur en mythologie. April 2012


naar verhalen pagina 5